Vi lägger stor fokus på kontinuitet ute hos våra kunder och jobbar därför med kontaktmannaskap.
Medarbetaren som går hos kunden känner till bakgrundshistoria, hur man ska bemöta och hantera personen för att kunna utföra de insatser som är beviljade. Genom att arbeta med kontaktmannaskapet skapas en effektivitet i arbetet, både utifrån tidsperspektiv och vid utförande av insatserna. Det är även lättare att planera det dagliga arbetet.
Vi har ett nära samarbete med kundernas anhöriga. De är en stor resurs för oss när det gäller att få information om kunden när denne inte kan berätta själv. De kan komma med önskemål och förslag som vi sedan ser över. Anhöriga kan även informera oss om kundens bakgrund, vad hon/han tycker om, och hur hon/han vill ha det gällande insatserna. Detta bidrar till att vi kan arbeta mer effektivt redan från början när vi får en ny kund och även få ett nära samarbete med dess anhöriga.
Vi för dialoger med anhöriga via mail, personliga besök, telefon och kontaktböcker hemma hos kunden. Den anhörige kan även på internet logga in på Stockholms stads hemsida och ta del av handlingsplan och avvikelser i omsorgsdagboken.
För att välja Stockholms Demens och Specialteam kan följande steg göras: