För att vi ska kunna tillgodose alla våra kunders olika behov och diagnoser behöver våra medarbetare verkligen vilja arbeta med våra specialinriktningar. När vi rekryterar nya medarbetare är vi väldigt tydliga med vad som krävs hos oss gällande bemötande och arbetssätt och de i sin tur får berätta om vilka typer av diagnoser och inriktningar de vill arbeta med samt om deras egna personlighetsdrag för att vi sedan ska kunna se till att varje kund får en medarbetare som passar just dem. Medarbetarna får handledningen dagligen utav verksamhetens gruppledare och arbetsgivare både praktiskt ute hos kund samt teoretiskt. Varje medarbetare behöver genomgå ett antal basutbildningar bland annat inom demens, nollvision gällande hot och våld, mötas i musik, palliativ vård och basala hygienrutiner. I verksamheten finns även Stjärninstruktörer inom demensvård och Silviasystrar som handleder och håller i reflektionsmöten för alla medarbetare i verksamheten.
För att välja Stockholms Demens och Specialteam kan följande steg göras: